Paasvakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Steff Sutmuller - WaarBenJij.nu Paasvakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Steff Sutmuller - WaarBenJij.nu

Paasvakantie

Door: Steff

Blijf op de hoogte en volg Steff

23 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Bezoek aan het Maria Internaat.
Woensdagmiddag na stage regende het zoals het zoals we meerdere dagen hadden meegemaakt. Een verschil was dat we nu op de fiets naar huis moesten, hard fietsen en onderweg even geschuild om te lunchen bij Zus&Zo. Helaas begon het alleen maar harder en harder te regenen, waardoor wij het fietsen nog even uitstelden. De regen hielt niet meer op, zo hard hadden we het nog niet eerder gezien. We zagen het dan ook echt niet zitten om er doorheen te fietsen, zonder paraplu, telefoon en geld konden we alleen niks beginnen. Gelukkig heeft het personeel van Zus&Zo uiteindelijk een taxi voor ons gebeld en hebben we onze fietsen achtergelaten. Thuis hebben we ons snel omgekleed en zijn we weer in de taxi gedoken om naar het Maria Internaat te gaan, waar we om 4 uur een afspraak hadden.
Na een paar keer gebeld te hebben stook er een zuster haar hoofd uit het raam en vroeg zij ons wat we kwamen doen. Nadat we uitgelegd hadden wie we waren stuurde ze een paar meisjes om de deur te openen. Marleen en ik keken elkaar aan, wat zou er ons daar achter die deuren te wachten staan? Eenmaal binnen hadden we eerst een kort gesprekje met de zuster en een van haar personeelsleden. Daarna kregen we een rondleiding door het internaat. Een eetzaal waar wat kinderen aan het spelen waren, daar zag ik ook V het meisje uit mijn stageklas. Ze was een beetje verlegen, ze liep samen met een aantal andere meisjes mee naar de slaapzaal. Waar de jongste meisjes (ongeveer 25) met z’n alle sliepen. De oudere meisjes deelde met z’n drieën, tweeën een kamertje en de oudste hadden er een voor zichzelf.
De jongste kinderen werden begeleid met hun huiswerk aan een tafel bij de trap, daarachter lag een zaal waar de meisjes van de middelbare school hun huiswerk aan het maken waren.
Als laatste kregen we de tuin te zien waar een aantal tafels stonden, de douches, wc’s en de kluisjes met de eigendommen van de meisjes. Het deed me een beetje denken aan op kamp gaan in een grote blokhut, met lieve zuster die na onze rondleiding met aantal meisjes aan het vouwen was. We kregen nog een kopje thee en een plakje cake. We spraken af dat we na de vakantie wat vaker komen om te helpen met huiswerkbegeleiding. Daarna moesten we er weer snel vandoor, Roti eten en naar Salsales.

Braamspunt.
Ons laatste weekend voor de vakantie hebben we ingeluid met een fietstochtje naar Leonsberg, vanaf Leonsberg hebben we de boot gepakt naar Braamspunt. Voordat we op de boot konden moesten we eerst een steiger over, waar we onder ons al een hele boel krabben zagen lopen.
Wat was het heerlijk om zo over de Suriname rivier, naar de Commewijne rivier te varen. Op de Commewijne rivier moesten we goed opletten, want we als we geluk hadden zouden we dolfijnen kunnen spotten. Natuurlijk hadden we die dag geen geluk, de volgende keer beter dan maar. Bij Braamspunt aangekomen keken we uit op de Atlantische oceaan. Toen de boot daar aanlegde zagen we allemaal vissenkoppen liggen die de vissers daar achter gelaten hadden. Lekker met onze voeten door de oceaan gelopen, een vreemde vis gezien en weer in het bootje gestapt om terug te varen. Na een portie bami natuurlijk gegeten te hebben weer terug op de fiets naar huis, natuurlijk had ik weer pech met mijn fiets: een lekke band. Na wat pompen met de pomp van de winkel zijn we heel snel terug gefietst.

Het weekend.
We hebben eindelijk een droog weekend gehad, waarin we veel hebben kunnen zwemmen en bruin bakken. ’s Avonds voor het stappen zijn we eerst bij Jet en Joyce wat gaan drinken, toen we hun huisje zagen waren we wel even jaloers. Zij hadden allemaal een eigen kamer, met bureau en een ruime woonkamer. Hun tuin was dan we niet zo mooi als die van hun, er hingen we verschillende hangmatten in.
Daarna konden we lopend naar de ZsaZsaZso, waar we de hele nacht hebben gedanst en zelfs onze nieuwe salsamoves hebben geoefend.

Paasvakantie.
Dinsdagmiddag was dan eindelijk onze vakantie aangebroken. Daar waren we wel aan toe, na al die indrukken op stage. Nu zijn we dan ook heerlijk aan het genieten van onze 2,5 week vrij. Dinsdag hebben we die eerst gevierd met een lunch bij Broki, ook hebben we meteen een tripje geboekt om met onze ouders te maken. Met 17 man gaan we naar een indianendorp met een dierentuin waar we slangen vast kunnen houden en de aapjes los rondlopen. Daarna gaan we met een bootje naar een strand waar we ook zullen slapen, om ’s nachts schildpadden te kunnen zien.
Donderdagmiddag hebben we in de Maretrate Mall geshopt en Maya heeft haar ouders van het vliegveld gehaald. ’s Avonds zijn Maya en ik wezen stappen in Havana Lounche, waar binnen salsa wordt gedanst en buiten een groot balkon is waar we romantisch naar de sterren konden kijken. Evelien en Nina hebben dit gemist, omdat ze in bed lagen….
Gisteren zijn de ouders van Nina aangekomen, nu moeten Evelien en ik nog wachten op ons bezoek. Mijn ouders en zusjes komen vrijdag aan, nog een paar nachtjes dus.

Holi Phagwa.
Gisteren was het een Hindoestaanse feestdag, namelijk Holi Phagwa. Ze vieren dan de overwinning van het goede, het begin van de lente en het in een nieuwjaarsfeest. Dit feest wordt jaarlijks gevierd de dag na volle maan in de maand Phaalguna, volgens de Hindoe kalender. Dit is altijd rond maart. De dag van de volle maan houden verbranden de Hindoes tijdens een ceremonie Holika, de kwade. Dit feest hebben wij ook meegemaakt in een tempel, onze huisbazin had ons hier voor uitgenodigd. Bij de Hindoes is ook altijd iedereen welkom op een feest. Na een gebed (met muziek en gezang) vond de crematie plaats. Waarna een dienst in een soort zaaltje bij de tempel begon. Het was heel wat anders dan ik gewend ben aan de bezoekjes die ik gebracht heb aan de Katholieke kerk in Nederland en Suriname.
Er werd weer eerst gebeden en er waren een soort presentatoren die kinderen aankondigde die een dansvoorstelling lieten zien, Yoga etc.
Zaterdag 22 maart ben ik met Evelien en Marleen en haar familie naar de palmentuin gegaan om Holi Phagwa te vieren. Dit wordt gevierd door elkaar onder te gooien met gekleurde poeder, verf en gekleurd water. We waren gewaarschuwd oude kleren aan te trekken, omdat we nog wel eens vies konden worden. Zie het resultaat op de foto’s……
Het was echt een geweldige middag, jong en oud vierde echt samen feest. Of we onszelf nog schoon gekregen hebben? Uuuh… ik heb nog steeds een aantal roze vlekken en Evelien heeft leuk gekleurd haar.

• 23 Maart 2008 - 18:24

Thijs:

Hoi Steff,

eindelijk een langverdiende vakantie! Veel plezier zodra je familie aankomt, dan lekker aapjes en slangen kijken en zo. Tot mails.

• 23 Maart 2008 - 20:04

Krista:

Ziet er leuk uit jho die foto's van die Hindoestaansefeestdag. Vast appart omdat te zien en mee te maken daar haha.
    Ben jaloers ;)
    Veel plezier nog! xxx

• 23 Maart 2008 - 21:10

Karen:

Ha Stef,

Aan de foto's te zien heb je het daar wel leuk! Die trip die je met je ouders gaat maken lijkt me echt super! Veel plezier

xx Karen

• 24 Maart 2008 - 08:17

Anouk:

Hey Steff,

Ow ow ow, wat klinkt dat allemaal heerlijk en wat zul jij poepiebruin terugkomen! En wat grappig om die feestdag mee te maken. Je zult je geen dag vervelen denk ik!

Hier is het allemaal wat minder fijn en emotioneel geweest... Mijn oma is vorige week woensdagnacht 13 maart overleden... Dus een hele emotionele week achter de rug. Maar het is gelukkig allemaal rustig en fijn verlopen. Het is goed zo.

Tot snel meis...

x nouk take care!

• 24 Maart 2008 - 09:50

Mama:

hai lieverd,
    mooie vakantie verhalen na de stage verhalen. De beschrijving van het internaat doen denken aan vele jaren geleden en het bestaat dus nog.
    Ja nog een paar nachtjes en wij kunnen ook genieten van het mooie Suriname en natuurlijk van het met ons 5en op vakantie zijn.
    Pech met de fiets, vooral slappe band, ken je daar dus ook, ha ha.
    Tot gauw. Mama

• 25 Maart 2008 - 09:20

Marcia:

Hey Steff! Nog steeds alles goed daar dus! Jullie zijn wel een stelletjes viezerikken zeg! Maar heerlijk van de vakantie aan t genieten dus! Ik heb nu ook vakantie (paasvakantie) Dat hebben niet alle scholen, maar ik gelukkig wel!! Vrijdag gaen ik en Eelco onze eerste strandrit maken!! Echt spannend wat hij er van vind... maar misschien doet ie t wel net zo goed als Paprika! muahaha! Heel veel plezier en de groetjes aan je ouders!! x Mars

• 25 Maart 2008 - 14:15

Kim:

Hai Steff! Wat een gave foto's!
    Gisteren op de verjaardag van Inez en Jord jou ouders en zusjes gezien/gesproken en een fijne Surinametijd toegewenst! Fijn dat ook zij nu jou kant op kunnen komen om vakantie te vieren van het indrukwekkende land. Wilde al wel weer mee in de koffer maar dat mocht niet haha, zo raar ;)
    Leuk verslag hoor!

• 27 Maart 2008 - 21:08

Simone:

Heyy Steff,
    Leuk om je verhalen te lezen en mooie foto's te bekijken! Jullie genieten daar ook vol op zo te zien, goedzo!!
    Veel plezier nog en tot spreeks,
    Dikke kus van Simone uit Aruba haha en natuurlijk ook van die andere 2.

• 05 April 2008 - 17:59

Karlien:

Hebben jullie de berg overleeft? Ik heb een super vakantie gehad. Ging helaas veel te snel voorbij! Geniet nog maar lekker daar!!

• 08 April 2008 - 08:29

Gwen:

Heee steff!
    Alles goed met jou daar? Wat gaat de tijd snel ineens he.
    Hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad! En nu weer aan de slag op je schooltje!
    xxx