Sweeti Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Steff Sutmuller - WaarBenJij.nu Sweeti Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Steff Sutmuller - WaarBenJij.nu

Sweeti Sranan

Door: Steff

Blijf op de hoogte en volg Steff

28 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Onderwijs in Suriname:
Maandag ben ik alweer begonnen aan mijn tweede week stage. Wat een verschil, we zijn hier meteen lid van het team. Er wordt hier geen verschil gemaakt tussen leerkrachten, directrices, stagiaires of biebjuffrouws…. Vorige week maandagochtend ging de wekker erg vroeg, om 6 uur al, nog even snoezen tot kwart over 6 en daarna haasten naar stage. Het regende natuurlijk kei hard, waardoor we onze eerste stagedag lekker met de taxi naar stage gingen. Wat een luxe zeg, dat zijn we niet gewend in Nederland. In de taxi moesten Maya en ik nog beslissen of we klas 3a of klas 3b kregen. Dit hebben we maar besloten door aan te wijzen welke hand, met stiekje was klas 3a en die was voor mij, mijn mentor heet juffrouw Barbara. De vlag werd niet gehesen omdat het regende, dus ook geen volkslied. Wel begonnen we in de klas met het eerste gebedje voor die dag. Mijn mentor vroeg of ik meteen kennis wilde maken met de kinderen, dit vond ik wel leuk dus zei ik ‘ja’. Vervolgens liet ze het ook helemaal aan mij over, dus begon ik maar. Ik had gelukkig wat spullen van mezelf meegenomen, o.a. foto’s. Mijn mentor liep meteen de klas uit, wat een vertrouwen. Daar stond ik dan voor een klas voor bruine kindertjes met uniformpjes. Gelukkig bleken ze in eerste instantie niet veel te verschillen met kinderen uit Nederland. Ze waren allemaal enthousiast en wilde ook wat over zichzelf vertellen. Later op de dag merkte ik toch al een aantal verschillen, maar wat wil je met zo’n andere cultuur. Dat is allemaal toch wel ff wennen.
Tot nu toe hebben we de andere dagen nog wel elke ochtend het volkslied gezongen, om 8 uur ben ik alleen nog steeds niet wakker genoeg om gezang uit mijn keel te krijgen. Ook wordt er 4 keer op een dag gebeden. Ik heb de kinderen brieven gegeven van de kinderen uit Nederland (mijn stageklas daar). Ze zijn nu druk aan het terug schrijven. Vandaag en gister was mijn mentor ziek en heb ik de klas 2 dagen alleen gehad, nou nu denk je die zitten lekker in Suriname elke dag om 12:50 uit, gelijk weg met de kinderen. Nou ik heb wel ff de tijd nodig om na zo’n dagje bij te komen hoor. Zeker na 2 dagen alleen te hebben gestaan. Want het is wel vermoeiend om een klas van 31 kinderen uit een andere cultuur te draaien.

Eten in Suriname.
Het eten is hier wel ff wennen: de tijden, het eten zelf en de hoeveelheid. Ik ben benieuwd of we straks nog in het vliegtuig passen met z’n alle. Ik vind het wel leuk om allerlei nieuwe dingen uit te proberen. Het volgende heb ik al op:
- Cassave chips.
- Bananen chips.
- Rijst chips (zo heet het niet, maar ben de naam kwijt) het is in ieder geval rijst uit de onderkant van de pan met zout en olie.
- Bananen (smaken hier iets anders).
- Kleine bananen, zijn heel anders en hebben ook een andere naam… ook al vergeten? Ze zijn in ieder geval veel zoeter.
- Boskauwgom, alleen toen ik die naam noemde zoals we geleerd hadden van onze taxichauffeur lachte ze me op stage uit. Het zijn awara’s, maar je moet ze wel eten als kauwgoms en ze komen uit het bos.
- Lychees (lekker!).
- Nog meer vruchten….
- Een soort friet van cassave.
- Pitsjell. (groente met pindasaus, er zat zelfs bladspinazie tussen en je zult het niet geloven papa maar dat heb ik opgegeten!).
- Gebakken banaan met pindasaus.
- Vis op surinaamse wijze.
- Vanavond ga ik samen met Km Roti eten.

Surinaamse mentaliteit.
Dat de mensen hier alles op het gemakje doen hebben we gemerkt van dag af een. Na dag 2 zijn we eigenlijk ook al een heel stuk geïntegreerd. Je kunt hier ook niet anders met die hitte, na een korte inspanning ben je alweer toe aan een douche. En die is ons appartement errrrg koud! Hoewel het bij mij toch nog wel blijft kriebelen: ik wil veel dingen doen en altijd bezig zijn. Lukt het me toch wel goed hoor: dat relaxen hier.

Nederlandse familie op bezoek.
Mijn nichtjes: Kim en Marijke zijn vorige week na een lange reis aangekomen in Suriname. Woensdagavond zou ik hen ophalen als verrassing op het vliegveld. Totdat ik vlak van te voren bij mijn mails een mailtje van mijn tante Jeanne las. Na 2 uur vliegen hadden ze weer om moeten draaien naar Amsterdam, wegens technische problemen met het vliegtuig. Na wat geregel haalde ik ze de volgende dag gelukkig wel op van het vliegveld. Hen had ik niet meer gesproken, waardoor ze niet zeker wisten of er dit keer wel een taxi voor hen klaar stond. Dus waren ze extra blij om mij te zien.
Marijke heeft hier geen moeite met integreren, ze relaxed het liefst de hele dag. Zaterdag was het mooi weer en hebben we wel lekker met z’n 6en kunnen zwemmen.
Verder geshopt, gegeten, geschild bij de waterkant, gepoold, cocktails gedronken en in een geel karretje door Paramaribo gecrost. Met Kim kreeg ik gister een rondleiding van de taxichauffeur door Noord-Paramaribo. Wat een huizen! We hebben de monding van de Suriname rivier gezien, wat een troep kwam daar aangespoeld. Hele koelkasten lagen ertussen. Toch wel het meeste vreemde idee was om het huis van Desi Bouterse te zien.
Nog even een paar daagjes genieten van mijn bezoek en dan vertrekken ze weer, morgen gaan ze meer naar stage. Ik ben benieuwd hoe ze het vinden. Ze hebben in ieder geval al veel verhalen van ons gehoord.

Surinaamse mannen.
De Surinaamse man roept van alles naar een fietsende ‘stagiaire’.
- Hey schatje.
- Ppsssst.
- Eey, stagiaires.
Op de vraag ‘Eey, zijn jullie stagiaires?’ had Marleen het juiste antwoord: ‘Ja, jullie ook?’ Dat konden ze wel waarderen. Regelmatig fluiten ze ook eens heel hard als je voorbij fietsen.

Het Surinaamse verkeer.
Links, toeteren, druk, minder verkeersregels (sinds een aantal weken is er pas een regel voor drankgebruik, voorheen was het goed als je nog maar kon blazen, haha!), geen fietspaden….
Waar Nederland wel iets van kan leren zijn de zogenaamde ‘aftellers’ naast de stoplichten, daarop kun je precies zien hoeveel seconden je nog moet wachten op groen.

Post in Suriname.
Wat is het leuk om een eerste kaartje, mailtjes, telefoontjes en berichtjes vanuit het vertrouwde, koude Nederland te krijgen. Bedankt!

  • 28 Februari 2008 - 20:44

    Ilona:

    Hoi hoi

    hoestie daar? Leuk om bericht van je te krijgen vanuit het Surinaamse. Hoe lang blijf je er?

    Groetjes en nog veel succes,
    Ilona

  • 28 Februari 2008 - 20:48

    Lisa:

    Heej steff!
    Ohh wat heb jij het daar goed zeg! En fijn dat je het daar helemaal naar je zin hebt. Stuur maar wat van die zon hier heen want wij kregen de komende week weer 'winterse buien'. Zet je ook snel wat foto's van je klas op je weblog, lijkt me leuk:) Oh een opmerking,(natuurlijk als journalist). Als lerares mag je natuurlijk geen spelfouten maken he. Kuch.. Want " biebjuffrouws" kan echt niet! Hahah

    Dikke winterkus

    Lisa

  • 28 Februari 2008 - 20:51

    Lisa:

    Oh en op het stratumseind zijn ze je trouwens ook nog niet vergeten. Ik stond afgelopen donderdag in de Thomas en toen kwam er op de muur zomaar een foto van jou voorbij!

  • 28 Februari 2008 - 21:11

    Marjolein:

    Hier in NL is het weer lekker zacht maar welk nat. Dit weekend wordt er weer een gezellige storm verwacht. Mis je me al? En de drop en de pindakaas? Ik mis je wel hoor, zeker straks als we meidenavond hebben. Het is niet hetzelfde zonder jou. Maar als je er weer bent dan gaan we echt een feessie vieren met Rosebier!~! Hebben ze dat ook daar?
    Liefs Marjolein

    PS heftig hoor die verhalen over de kindjes in de klas!!!! Geef mij de BSO maar

  • 28 Februari 2008 - 22:24

    Danielle:

    HEj tip om te gaan eten:

    -Rotishop Joosje
    -Mirosso blauwgrong
    -Ha Ka Kings (chinees indisch)
    -Chi min (bij Torarica in de buurt errugggglekkerrrr)

    Ow ja die banaantjes heten volgens mij Bakoven of zoiets!

    Leuk je vandaag gesproken te hebben. Wat ik ook wel eens deed in de klas om ze te laten luisteren...De tijd bijhouden dat jij op hun moet wachten en die tijd om 1 uur met ze inhalen. Als je dat de eerste dagen volhoudt en laat ze de bus maar missen! dan stoppen ze meteen zodra jij de volgend ekeer op je horloge gaat kijken. Bij mij werkte dat erg goed.
    (tis maar een tip hahaha)

    dikke kus Daan
    en succes met alles

  • 28 Februari 2008 - 23:29

    Marie-Claire:

    Hey Stef,

    Heb al je verhaaltjes gelezen, klinkt erg leuk. Heerlijk lijkt me dat om in warm land stage te lopen...even dat relaxte sfeertje te proeven.
    Dat je al twee dagen alleen voor de klas hebt gestaan lijkt me ook zwaar maar klinkt wel erg leuk!
    O jee ben je daar flink aan het snoepen? Is volslank daar niet in de mode? hihi Als je thuis komt gewoon weer aan de Sonja Bakker hihi
    Veel succes met stage en geniet ervan.
    Zal je verhaaltjes trouw blijven lezen!

    Liefs

    Marie-Claire

  • 29 Februari 2008 - 11:36

    Yara:

    he Steff!
    wat leuk om je verhalen te kunnen lezen! ik lig nu al twee weken in bed/op de bank door ziek zijn. ik geniet van je verhalen!
    heel veel liefs en tot snel!
    xxx yaar

  • 29 Februari 2008 - 16:14

    Nouk:

    Hey steff,

    Klinkt super allemaal!
    Zorg dat je je woordje klaar hebt tegen die mannen he!
    Ik ga maandag op voor mijn motor!!

    xx nouk

  • 29 Februari 2008 - 16:35

    Inez:

    Heey Steffie,

    Fijn dat het goed met je gaat!!!:)
    Wat fijn dat Marijke het ook zo leuk heeft!!:P
    Wel jammer dat ze om moesten draaien!!!
    Opa is ondertussen ook weer terug uit Turkije!!
    Ze hebben het met z'n 4en heel gezellig gehad!!
    Doe Kim en Marijke HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL veel kusjes en groeten en geniet van het mooie weer!
    Kuzzzz Inez

  • 29 Februari 2008 - 20:56

    Jotje:

    JALOERS!!!!!!!!!!!Wat heb jij het daar super zeg!!! En ik had je gewaarschuwd voor die kids he!! Het zijn wel echt schatjes! Succes met ze, Geniet ervan!!
    Kus

  • 01 Maart 2008 - 12:20

    Erna:

    Leuk om je ervaringen te lezen... Blijf genieten. Groetjes uit een stormachtig Nederland. (Ik zou veel over hebben voor de hitte van Suriname)

  • 01 Maart 2008 - 13:06

    Mama:

    hai surinaamse stagiaire!!!
    dat ze vertrouwen hebben in je daar kijk ik natuurlijk niet van op! maar het zal een heel andere benadering vragen dan je gewend bent met de Surinaamse jeugd. Je krijgt op deze site al enkele nuttige tips. Ga ook door op je eigen manier en wanneer je ze weet te boeien vang je beslist hun belangstelling. Lenn ziet nieuwsgierig uit naar een brief van een Surinaams kind. Nog fijne dagen met je Kim en Marijke en voor ons gaat het aftellen beginnen....
    liefs en dikke kus, mama

  • 02 Maart 2008 - 09:39

    Cordula En Wim:

    Hoi Stef, ik kon je helaas niet meer zien net voordat je wegging. Maar erg leuk hoor je verhalen. Wim zei:"als Stef iets verteld weet je ook meteen hoe het er echt aan toe gaat,. ( zo lekker uitgebreid!) Hier stormt het nogal, een heel verschil met die hitte daar.
    Ze gooien je daar wel meteen in het diepe door al meteen alleen een klas van zoveel kinderen te draaien maar dat kun jij wel aan! Veel liefs en denk goed aan jezelf! Wim en cordula.

  • 02 Maart 2008 - 18:58

    Jeanne:

    Hoi Steff,
    Leuke verhalen gehoord vandaag zeg!!Ook mooie foto's gezien,ik heb zo ook een klein beetje mee kunnen kijken hoe jij het daar maakt/leeft,ten eerste zie ik toch wel een stralende Steff op de foto's !!En de woonruimte ziet er ook gezellig uit,.Het is een mooi en leerzaam vakantieland met vriendelijke en gastvrije mensen,daar kom jij je tij d wel door,
    liefs en succes,Jeanne

  • 02 Maart 2008 - 20:06

    Kim:

    Hieronder 'n verslagje van ons bezoekje in Paramaribo bij Steff!

    Wij zijn bij Steff en natuurlijk haar pabo stagestudenten Evelien, Marleen en Nina op vakantiebezoek in het mooie maar verreweg van Nederland namelijk in Paramaribo – Suriname.
    Marijke en ik zijn op een relaxte vakantie zoals het hier de gewoonte is, er is namelijk totaal niet sprake van op tijd is geld zoals sommige Nederlanders zich kunnen uitdrukken, hier in Suriname. Het bevalt goed en het motto hebben we ook terug kunnen lezen; don’t worry don’t hurry haha.

    Steff gaat iedere ochtend vroeg na een standaart koude douche naar haar stage om vervolgends om ongeveer half twee weer terug te komen om aan haar vrije middag invulling te gaan geven, Dat heeft ze zo verschillend van nakijk-werk, zwemmen en chillen bij mooi weer, terassen bezoeken aan de waterkant, gezelschapsspellen spelen en salsa-dansen is een plan om te gaan doen samen met haar medestudenten.
    Ook heeft Steff het natuurlijk erg druk met Marijke en ik te vermaken op dit moment, we kletsen lachen en gaan eropuit, cocktails drinken lekker van alle lekkernijen van Suriname smullen, veel grappige foto’s maken en Surinaamse mensen moeten, die onvoorstelbaar altijd vrolijk en attent zijn (sommige té attent en dan help zwijgen het best)
    Maar ook balen van de regen! Die komen hiet met horten en stoten naar beneden en je wordt nat tot aan je onderbroek, het zijn hoosbuien van hooguit een kwartier maar daardoor ook extra riskant om hier in de regenperiode de deur uit te gaan zonder paraplubescherming!

    We hebben laatst met een bekende van de stagiares en inmiddels ook van ons genaamd Dew een housewarming gehad, Dew zijn neef (welke drie zeer riante villa’s heeft...) heeft ons van alle gemakken voorzien, en Dew heeft ons zelf opgehaald en thuisgebracht! Echt té gastvrij en voor sommige van ons Nederlanderers waarschijnlijk maar half voor te stellen zoals deze schatten van kerels zich ons hebben vermaakt met op hun eigenwijze Surinaamse manier van muziek, een drankje en een hapje! Geweldige opvallende cultuurverschillen met Nederland om nooit meer te vergeten gewoon....
    We hebben hier natuurlijk buiten deze verhalen ook veel gezien, van kakkerlakken, muggen die heel veel prikken, hagedissen, salamanders tot en een kikker op het toilet, was me dat schrikken. En heel veel straathonden, maar ook onvoorstelbaar hoe wij dat wij er hier bij ons appartement ook drie hebben en ons iedere keer bij thuiskomst braaf komen begroeten en zodra er maar rede is van trouwe waakzaamheid ook daadwerkelijk aanslaan door met zijn drieen te blaffen, reken er maar op dat er bijvoorbeeld sávonds laat iemand te voet passeerd wanneer het bedtijd hoort te zijn. Best veilig dus buiten de hoge hekken en alarminstallatie die Paramiribo doorgaands kent. Paramaribo kent uiterste. Tot ontzettend dikke Surinaamse mensen, kinderen van tientallen kilo’s teveel maar ook Surinaamse mensen die bedelen om koude-restjes eten nadat wij het op een avond aan de waterkant op een terras niet meer hoeven en annorectisch voorkomen hebben.
    Schitterende palmentuinen en geweldige bloemen die ook geexporteerd worden naar Europeese landen, ik herken exotische bloemen hier bij ons in de tuin van het appartement, uit de Nederlandse bloemenwinkels waarvoor je waarschijnlijk zo tientalle Euro’s neerlegd welke hier dus met struikenhoog in bloeiende conditie in “onze” tuin werkelijk stralen. Veelal is Suriname een land met typerende Nederlandse kenmerken. Behalve dan het verkeer; je rijd in tegengestelde richting en ook het stuur zit aan de andere kant van de auto. Ik herinner me de allereerste 5 minuten dat ik ging fietsen, apart maar vooral hilarisch en wat heb ik maar ook Marijke schik gehad!
    We hebben hier nog enkele dagen om ons kostelijk te gaan vermaken in het vooruitzicht met wisselend regen maar ook zon, overigens zijn de temperaturen hier altijd minstens 25 graden en in de zon lijkt het wel zo’n 35 graden. Suriname is een land om te ontdekken en ervaren, om vervolgends nooit te vergeten......

    Kim

  • 03 Maart 2008 - 11:46

    Marcia:

    Hey Steff!!!
    Alles goed dus daar?!! Echt leuk om jullie avonturen te lezen! Echt knap ook dat je ook al alleen de klas hebt gedraaid! Ik ben gister terug gekomen uit Barcelona, echt een heel geweldige stad!! Straks ga ik met Betty en Lin naar de Bios! Heel veel plezier nog daar!! x Mars

  • 05 Maart 2008 - 09:00

    Brecht:

    wat een verhaal weer. maar heeft marijke aan een paar tochtjes niet meegedaan.. wel jammer dat ik je stage kindjes niet kan zien. had ik wel leuk gevonden. ik had al gedroomd dat mama mijn bikini had kwijt gemaakt en dat ik helemaal in de stress zat daardoor...

    kusje

  • 05 Maart 2008 - 09:02

    Zusje :

    IK WIL FOTO'S ZIEN

  • 06 Maart 2008 - 12:25

    Thijs:

    Hoi Steff,

    al enige tijd geen verse tekst? Marleen ook al niet. Genieten jullie te veel van de zon en lekker eten en stage lopen, om tijd te maken voor het thuisfront??

    Sanne en ik gaan zaterdagmorgen richting India om Loes en Rosanne te bezoeken. Vast we leen hele leuke elevenis. De foto's kun je dan wel binnenkort op hun sites zien. Veel plezier.

  • 08 Maart 2008 - 21:15

    Caroline:

    Eeej,

    Wat leuk om te lezen weer! Zo te zien vermaak je je prima daar! Hier ook alles goed, je paraplu is al meerdere malen erg goed van pas gekomen hihi :)

    We mailen!!

    Kus Caroline (Lien)

  • 10 Maart 2008 - 11:06

    ThijsLoesRoSanne:

    Hoi Steff, de groeten vanaf de andere kant van de wereld waar ook srage gelopen wordt. Dit keer zitten we in Cuddalore, zuid oost india.
    Sanne en ik zijn vandaag op de school geweest van Loes en Rosanne en zitten nu even onze mails bij te werken. Daarna lekker eten in het favoriete restaurant van L en R. Tot de voglende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steff

Op 10 februari vertek ik samen met Maya, Nina en Evelien naar Suriname (Paramaribo) om daar vervolgens 3 maanden te blijven voor stage op een basisschool. Heb er echt super veel zin in.....

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 15408

Voorgaande reizen:

10 Februari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: